سیرت صبح

دسنوشته های فرهنگی ، ادبی ، هنری و سیاسی

سیرت صبح

دسنوشته های فرهنگی ، ادبی ، هنری و سیاسی

سینمای دفاع مقدس کجاست ؟

یوسف راد | جمعه, ۲۹ اسفند ۱۳۹۳، ۰۸:۳۰ ب.ظ

 

هفته دفاع مقدس ، سمبلی است برای پاسداشت هشت سال مقاومت ایران اسلامی در برابر تهاجم سراسر ظالمانه استکبار جهانی بوسیله آلت دستی همچون دیکتاتور سرنگون شده کشور عراق صدام حسین ، که بهره گیری از این موقعیت می تواند عاملی برای شناختن مردان و زنانی باشد که بدون هیچگونه سابقه در زمینه های نظامی ، فقط به عشق محافظت از دین و آیین و مملکت خویش ، پای در این مسیر نهادند و با پیروی از رهبری الهی ، حماسه ماندگار مقاومت را خلق نمودند .

بدون تردید یکی از اصلی ترین حوزه های نشر و گسترش فرهنگ دفاع مقدس ، وادی هنر است که چندی پیش نیز با تاکیدات مقام معظم رهبری به تولیدات هنرمندانه در زمینه های فرهنگی ، راه جدیدی پیش روی فعالان این عرصه گشوده شد . اما با نگاهی به این عرصه از منظر هنر ، باز هم کاستی های فراوانی رخ می نماید ، کاستی هایی که اکثر آنان از سیاستهای نادرست برخی مسئولان از پایان جنگ تاکنون نشات می گیرد و با تغییر رویکرد آنان میشود گفت بسیاری از این کاستی ها قابل رفع و رجوع است .

برای نمونه می توان به کارگردان و نویسنده بزرگ دفاع مقدس ، ابراهیم حاتمی کیا اشاره کرد که دیرزمانی است فعالیت در زمینه های دفاع مقدس را ترک گفته است . هرچند به استناد گفته سید شهیدان اهل قلم شهید سید مرتضی آوینی : ((شاید جنگ خاتمه یافته باشد اما مبارزه هرگز پایان نخواهد یافت .... )) باید در راه مبارزه همواره استوار و خستگی ناپذیر ماند و حرکت کرد و ابراهیم حاتمی کیا نیز از این قانون و قاعده مستثنی نیست ، اما نگاهی به نظرات این کارگردان متبحر عرصه دفاع مقدس در برنامه ((راز)) که شبهای ماه مبارک رمضان از شبکه 4 سیما پخش می شد ، نشانگر نگاه فاجعه آمیز برخی مسئولان فرهنگی در این حوزه حساس و آینده ساز است ، به گونه ای که سیاست کلی آنان متمرکز بر قهرمان سازی های هالیوودی از شهداء و ایثارگران و به نمایش گذاردن تصویر مخدوش و ناتوان از دشمن پیش روی ملت باشد . این نگاه موجب شده است اکنون سینمای دفاع مقدس نتواند واگویه های منطبق با واقعیت را در بطن خویش جای دهد و روز به روز ریزش های حرفه ای ، آن را به سرمرز تعطیلی بکشاند . از سوی دیگر عدم انطباق اتفاقات رخ داده در طول سالهای دفاع مقدس با تصاویر منعکس شده در فیلمها ، ضربات سنگینی بر ذهن مخاطبان عام خواهد گذاشت زیرا ، در صورت به تصویر کشیدن چهره ای ناتوان از دشمنان ملت ایران که با اسناد موجود ، یک اتحاد بین المللی برای شکستن مقاومت ایرانیان تشکیل داده بودند ، غیرت و مردانگی رزمندگان اسلام و شجاعت ها و رشادتهای آنان را مخفی خواهد کرد . این را هم اضافه کنید که لاپوشانی ضعفها و شکستهای جبهه اسلام در طول دفاع مقدس هشت ساله ، راه تعالی و پیروزیهای آتی را مسدود خواهد کرد .

در کنار این نگاه غیرمسئولانه ، عدم انعطاف و همکاری لازم با کارگردانانی که سوابق روشنی در شناسایی موقعیت و بیان حقایق بر حسب زمان دارند ، موجب شده است فعالان این عرصه علی رغم همه دغدغه ها و دلبستگی هایشان به این موضع ، پا را از دایره فیلمسازی و به بیان دیگر انعکاس هنری واقعه ای بزرگ بیرون نهند و به روزمرگی در فیلمسازی روی آورند . شاید بدبینانه باشد اما آنگونه که مشاهده میشود ، دست مخفی بدخواهان نظام در این امر داخل شده است زیرا سالهاست شاهد تولید آثار فاخر دفاع مقدس در سینما نیستیم و به همین دلیل است که مسئولان مجبورند به فیلم سخیفی همچون ((دموکراسی تو روز روشن )) در موضوع وفاع مقدس جایزه اهداء کنند .

به هر حال ناگفته ها بسیار است و تنها زمانی می شود نسل حاضر و نسلهای آینده را نسبت به اتفاقات رخ داده در انقلاب اسلامی آشنا کرد که اولا از افسران لایق و صحنه شناس عرصه دفاع مقدس برای بیان حقایق استفاده شود و ثانیا واقعیات بدون دخل و تصرف به بهانه های واهی یا شکستن ابهت شهداء ، به آحاد ملت بخصوص نسلهای آینده عرضه شود . باید دانست ترسیم فضای واقعی جبهه ها و انعکاس صحیح از قدرت دشمنان اسلام با آن ابزارهای پیچیده آمریکایی و صهیونیستی ، میتواند بهترین مبلغ رشادتهای رزمندگان در جبهه ها با آن تسلیحات ابتدایی و دلیل پیروزی آنان با اتکا به اراده الهی و روح معنوی حاکم بر دلهایشان باشد .     

      

 




  • یوسف راد

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی